سه شنبه ٠٧ بهمن ١٣٩٩ -
صفحه اصلي > فعالیتها > ترک دخانیات در بیماران دیابتی > راهنمای ترک سیگار شخصی 
 
 

راهنمای ترک سیگار شخصی

افراد سيگاري مي‌توانند با استفاده از مطالبي كه در ذيل مي‌آيد به صورت يك برنامه خودآموز روشهاي ترك سيگار را انجام داده و در مورد مشكلات و عوارض ناشي از ترك راهنمايي‌هاي لازم كسب نمايند.  
برروي يك كاغذ دلايل خود را براي ترك سيگار بنويسيد‌ و اين ليست را با خود به همراه داشته باشيد. يا آنرا بروي يخچال يا در محلي بگذاريد كه همواره بشما يادآوري كند كه در روند ترك سيگار مي‌باشيد. اگر هزينه خريد سيگار را پس انداز مي‌كنيد،‌ بنويسيد با آن مي‌خواهيد چكار كنيد.  
نگران نباشيد اگر اين مرحله عملا موجب ترك سيگار در شما نگردد،‌ ولي در عوض عادت سيگار كشيدن را در ضمير ناخودآگاه شما سست مي‌كند و شما را براي مراحل بعد آماده مي‌سازد.
خودباوري يكي از موارد مربوط به آمادگي براي ترك سيگار است. ايمان شما به توانايي‌تان در مهار موقعيت‌هايي كه شما را در مرحله خطر بازگشت به سيگار قرار مي‌دهند همان خودباوري نام دارد.
ترك سيگار عملي است كه به تدارك نياز دارد. ظرف دو هفته آينده تاريخ نهايي ترك سيگار را تعيين كنيد. اين تاريخ را روي تقويم خود علامت بزنيد.
همچنان كه به تاريخي كه در تقويم خود علامت زده ايد نزديك مي شويد، مي‌بايست خود را براي روند واقعي ترك سيگار آماده سازيد.
يك هفته پيش از تاريخ ترك، تعداد سيگارهاي خود را در روز به يك عدد مشخص (نصف تعداد عادي قبلي) برسانيد.
اتومبيل خود را پاكسازي كنيد.
منزل خودرا از آثار سيگار پاك سازيد.
به نزد دندانپزشك خود برويد.
مصرف چاي را قبل از ترك سيگار كاهش دهيد.
هرگز نگوييد كه كشيـدن يك سيگار ضــرري ندارد.
بگوييد سيگار ديگر بهيچ عنوان انتخاب من نخواهد بود.
فوايد ترك سيگار را براي خود بازگو كنيد.
درمان دارويي با درمانهاي جايگزين نيکوتين يا بوپروپيون آهسته رهش يک کمک مؤثر به سيگاريهاي با انگيزه، براي ترک مي‌باشد.  
سيگاريهايي که از درمانهاي دارويي استفاده مي‌کنند بايد تشويق شوند که يک دوره زماني مصرف دارو را به طور کافي را تكميل کنند (8 هفته داوري جايگزين نيكوتين و بوپروپيون)
پيشگيري از عوامل مؤثر در عود مي‌تواند ميزان عود را کاهش دهد.
تمامي افراد سيگاري که قصد دارند سيگار خود را ترک کنند بايد در مورد جلوگيري از عود مشاوره شوند. بهتر است با تكنيك‌هاي ترك سيگار و يا پزشك مشورت نماييد.
 

   لينك‌هاي مرتبط 

who.int fctc.org tobaccocontrol.bmj.com

 لينك‌هاي مرتبط

sbmu.ac.ir nritld.sbmu.ac.ir

  تماس با ما

تلفن گوياي ترك سيگار شبانه روزي: 51-27122050-021

 مشاوره تلفني ترك سيگار:

021-26109508

آدرس پست الكترونيكي: TobaccoControlJournal@sbmu.ac.ir

Follow Us On:

Copyright © 2013 TPCRC.SBMU.AC.IR
Powered By:NRITLD IT Depatment