دوشنبه ٢٠ مرداد ١٣٩٩ -
صفحه اصلي > اخبار 
 
 


  چاپ        ارسال به دوست

هفته بدون دخانیات،
اطلاعات روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات:

با شعار "محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا"

موضوع: اطلاعات روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات سال 99
تاریخ روز جهانی بدون دخانیات: 31 ماه می

شعار سازمان جهانی بهداشت در سال جاری :
 " محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند های صنایع دخانی  و پیشگیری  از مصرف دخانیات و نیکوتین در آنها  " Protecting youth from industry manipulation and preventing them from tobacco and nicotine use "
شعار هفته ملی بدون دخانیات سال 99:
"محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا"

تاریخ هفته ملی بدون دخانیات: از 6 تا 12 خرداد ماه
عناوین ایام هفته ملی بدون دخانیات:

1.    سه شنبه مورخ 06/03/99 " مصرف دخانیات عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس"
2.    چهارشنبه مورخ 07/03/99 " ترک دخانیات یک ضرورت برای پیشگیری از بیماری کرونا ویروس"
3.    پنجشنبه مورخ 08/03/99  " محصولات نوپدید دخانی، گمراه کننده و اعتیاد آور"
4.    جمعه مورخ 09/03/99 " صنعت دخانیات، تهدیدی برای سلامت همگانی"
5.    شنبه مورخ 10/03/99  " اماکن عمومی عاری از دخانیات حقی برای همه"
6.    یکشنبه مورخ 11/03/99 " نوجوانان و جوانان، در تیر رس صنایع دخانی"
7.    دوشنبه مورخ 12/03/99 " افزایش مالیات بر محصولات دخانی، راهکار جهانی کاهش مصرف"

هدف سازمان جهانی بهداشت:

•    تنویر افکار عمومی در خصوص مضرات استعمال دخانیات
•    افزایش آگاهی عمومی، به خصوص جوانان، در مورد تاثیرات مضر دخانیات، از سرطان تا بیماری های تنفسی مزمن، اهمیت کاهش مصرف دخانیات و همچنین خطرات مواجهه با دود دست دوم و سوم
•    افزایش آگاهی عمومی در مورد تاثیرات مخرب ترفند ها و روش های اغوا کننده و فریبنده صنایع دخانی بر افزایش مصرف دخانیات توسط نوجوانان و جوانان به ویژه بانوان و خنثی کردن آنها به هر شکل
•    افشای روش های اغوا کننده و  فریبکاری های صنایع دخانی ، به ویژه روش های بازاریابی را که با هدف جذب جوانان برنامه ریزی شده است، از جمله معرفی محصولات جدید با طعم دهنده ها و اسانس ها و سایر ویژگیهای جذاب.
•    ارتقای دانش و آگاهی جوانان در مورد اهداف و روش های صنایع دخانی برای آشنایی نسل های فعلی و آینده در مورد محصولات دخانی جدید و نیکوتین.
•    قدرتمند کردن افرادی که می توانند برای محافظت و دفاع از جوانان در برایر ترفند های صنایع دخانی در خانه، اجتماع و مدرسه  شبکه های اجتماعی تاثیر گذار باشند.

ترفندهای صنایع دخانی:
•    استفاده از طعم دهنده های جذاب و اسانس های خاص  که برای استفاده جوانان در تنباکو و محصولات نیکوتین به کار می رود، مانند انواع طعم های گیلاس، آدامس بادکنکی و آب نبات  که عاملی است برای ترغیب جوانان به مصرف و باعث می شود که خطرات مربوط به سلامتی را دست کم بگیرند و شروع به مصرف این محصولات کنند.
•    طرح های براق و محصولات جذاب که حمل آنها نیز بسیار آسان بوده و فریبنده هستند (به عنوان مثال محصولاتی که شبیه USB یا آب نبات هستند.)
•    تبلیغ محصولات جایگزین به عنوان "کم خطر و کم آسیب" یا "پاک تر"  به جای سیگارهای معمولی
•    حمایت های مالی و معنوی صنایع دخانی  از برگزاری مسابقات و حمایت افراد مشهور از برند های خاص برای تبلیغ محصولات دخانی و نیکوتینی (به عنوان مثال افراد تأثیرگذار در اینستاگرام)
•    بازاریابی در نقاط فروش در فروشگاه های بزرگ که  معمولا محصولات دخانی را در نزدیکی  محصولاتی مانند شیرینی جات، تنقلات یا نوشابه که برای کودکان و نوجوانان جذاب هستند قرار می دهند. و در نظر گرفتن حق بیمه برای فروشندگان و اطمینان از اینکه محصولاتشان را در معرض نمایش و دید کودکان و جوانان قرار می دهند.
•    فروش سیگارهای نخی و سایر محصولات دخانی و نیکوتین در نزدیکی مدارس، که دسترسی کودکان به دخانیات و نیکوتین را برای دانش آموزان ارزان و آسان می کند
•    بازاریابی غیرمستقیم محصولات دخانی از طریق  فیلم ها، نمایش های تلویزیونی و نمایش های خانگی و پخش آنلاین
•    دستگاه های فروش خودکار دخانیات در اماکنی که جوانان از آن استفاده می کنند و تردد بیشتری دارند، از طریق  تبلیغات جذاب و نمایش بسته های این محصولات، برای تضعیف مقررات منع فروش به کودکان و نوجوانان
•    اعاده دعوی توسط این صنایع به منظور تضعیف انواع مقررات کنترل دخانیات از جمله برچسب های اخطار، نمایش در محل فروش و مقررات محدود کننده دسترسی و بازاریابی برای کودکان (به ویژه مقررات منع فروش و تبلیغات محصولات دخانی در نزدیکی مدارس)

اقدامات دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور:
-    ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت مجامع امور صنفی، تولیدی، توزیعی در خصوص آموزش و بستر سازی مناسب جهت جلوگیری از عرضه مواد دخانی به ویژه قلیان در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی.
-    شناسایی خواربار فروش ها، سوپر مارکت های و سایر اماکن فاقد عاملیت فروش که اقدام به فروش و توزیع مواد دخانی می نمایند و صدور اخطار کتبی و در صورت تکرار ارسال پرونده تخلف آنها به دادسرا .
•   انجام تبلیغات محیطی و نمایش پیام ها و هشدارهای بهداشتی در مکان های پر تردد شهر.
•    برگزاری مسابقات ورزشی، فرهنگی و آموزشی با موضوعات کنترل دخانیات به ویژه قلیان به صورت غیر حضوری.
•    تشکیل تیم های بازرسی مشترک با ارگان های ذیربط برای بازرسی اماکن عمومی و مراکز عرضه قلیان و مواد دخانی و اعمال قانون پیرو بخشنامه دادستان کل کشور به دادسراهای سراسر کشور مبنی بر حمایت از ضابطین و بازرسان بهداشتی در اجرای ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن و مراکز عمومی.
•    آموزش عمومی در خصوص مضرات مصرف دخانیات و مواجهه با دود دست دوم و اهمیت ترک دخانیات به صورت غیر حضوری.
•    آموزش کارگران در کارگاه ها، کارخانجات مختلف و مراکز کارگری و اتحادیه های مربوطه به صورت غیر حضوری و با استفاده از رسانه های تولیدی.
•    بهره گیری از رهنمودهای روحانیون و ائمه جمعه و جماعت و فتاوای آیات عظام به منظور آگاه نمودن اقشار مختلف جامعه (بسته به وضعیت منطقه از نظر بیماری کرونا ویروس، بصورت حضوری یا غیر حضوری)
•    انجام مصاحبه و برگزاری میزگردهای علمی به مناسبت روزهای هفته با رعایت موازین بهداشتی.
•    اقدامات و فعالیت های تبلیغاتی از قبیل تهیه پوستر، پمفلت و تیزر های تبلیغاتی حول محور شعار امسال.
•    هماهنگی جهت پیگیری ثبت وضعیت ارایه خدمات ترک دخانیات در مراکز جامع سلامت به منظور کمک به مصرف کنند گان مواد دخانی برای ترک مصرف دخانیات.
راه های دسترسی به بسته های آموزشی – اطلاع رسانی :
تارنمای دفتر آموزش و ارتقای سلامت
http://iec.behdasht.gov.ir/
تارنمای سازمان جهانی بهداشت
https://www.dropbox.com/sh/vsnar3444ay5v7d/AACwV8EkBIe7UAYTyTRnbocNa?dl=0

 


١٣:٠١ - چهارشنبه ٧ خرداد ١٣٩٩    /    عدد : ٩٢٤٦٥    /    تعداد نمایش : ٨٦



خروج




   لينك‌هاي مرتبط 

who.int fctc.org tobaccocontrol.bmj.com

 لينك‌هاي مرتبط

sbmu.ac.ir nritld.sbmu.ac.ir

  تماس با ما

تلفن گوياي ترك سيگار شبانه روزي: 51-27122050-021

 مشاوره تلفني ترك سيگار:

021-26109508

آدرس پست الكترونيكي: TobaccoControlJournal@sbmu.ac.ir

Follow Us On:

Copyright © 2013 TPCRC.SBMU.AC.IR
Powered By:NRITLD IT Depatment